Saker man borde göra och saker man gör.

När man som jag bor i en ekoby, på en ö som till hälften är naturreservat, är det lätt att inbilla sig att man drar sitt strå till miljöstacken. Men samtidigt som min familj källsorterar och området har ett lokalt reningsverk så tar vi bilen till och från dagis, skola och affärer. Varje dag.

Jag läser i Miljörapportens nyhetsbrev att konsulter på WSP räknat på vilka förändringar vi privatpersoner måste göra för att uppnå klimatmålet för transportsektorn till år 2030. Även om de räknar med en teknisk utveckling av både fordon och bränslen måste vi:

  • minska det privata bilresandet i storstäderna med 25 procent
  • minska arbetsresor med privatbilar med 18 procent
  • minska de korta bilresorna, för att till exempel handla och hämta på dagis, med 28 procent
  • tredubbla det spårbundna resandet på resor upp till tre mil
  • fördubbla hur mycket vi går och cyklar i storstadsregionerna

Det är väl bara att sätta igång, antar jag. Och gör mig strax i ordning för att än en gång hämta stortjejerna med bilen.

Läs WSP-konsulternas framtidsscenario här

Det här inlägget postades i Familjeliv, Miljö. Bokmärk permalänken.

Kommentera

